Începutul de an pare să anunțe sfârșitul tuturor planurilor făcute de Burleanu & Co. Ultima lovitură a fost aplicată de Camera Deputaților (condusă de Liviu Dragnea) și administrația de la Cotroceni.

În acest moment, Burleanu nu se mai poate baza pe un argument extrem de puternic, care putea face diferența în următoarea campanie pentru șefia FRF. Proiectul său „Banul public pentru toți, bani din pariuri pentru FRF” a eșuat lamentabil.
Momentul de glorie a fost la Senat. OUG 38/2017 Citește aici privind modificarea şi completarea Legii educaţiei fizice şi sportului nr.69/2000 a ieșit într-o formă halucinantă, demnă de epoca stalinismului Citește aici
La Camera Deputaților, Razvan Burleanu a vrut să forțeze și mai mult nota și să obțină o bucățică consistentă, dar greu cuantificabilă, din veniturile caselor de pariuri. Și lasa impresia că are susținere.
Însă, forma adoptată de Camera Deputaților Citește aici nu diferă esențial de forma inițială a Guvernului, în care finanțarea publică a activităților sportive este limitată la maximum 5% din buget. Pentru unele primării înseamnă o plafonare serioasă a cheltuielilor și nu vor mai putea aloca milioane de lei, în principal, pentru fotbal, handbal și baschet.
Totuși, chiar și forma Camerei Deputaților are mari hibe, mai ales în ceea ce privește dreptul la muncă al sportivilor profesioniști. Dar asupra acestui aspect vom reveni, cum va reveni și Comisia Europeană.
Însă să rămânem la Răzvan Burleanu și la semnalele clare care îi sunt transmise. Primul a fost sondajul lui Pieleanu. Acum două zile, Prim-ministrul României l-a numit pe Gică Popescu consilier pe probleme de sport și Președintele Iohannis a trimis spre reexaminare Legea pentru adoptarea OUG 38/2017. Două palme în aceeași zi, miercuri, la ceas de seară. În curând, Răzvan Burleanu va fredona „Nimeni nu mă mai vrea!”
Evident, amestecul politicului în fotbal reprezintă un abuz. Dar cum îți așterni așa dormi. Burleanu a subordonat fotbalul factorului politic care l-a propulsat șef la FRF și acum culege roadele.
Ce trebuie remarcat, pe scurt, cu privire la ultima formă a OUG 38/2017.
Citește obiecțiile Administrației de la Cotroceni
Cine câștigă, cine pierde? În mod cert, cluburile de drept public vor avea la dispoziție resurse financiare și materiale de invidiat. De pierdut, vor pierde cluburile de drept privat, care vor putea fi finanțate, în continuare, din bani publici doar în condițiile Legii 350/2005 privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități nonprofit de interes general, în limitele stabilite prin Hotarârea Guvernului nr.1.447/2007 privind aprobarea Normelor financiare pentru activitatea sportivă.
În prezent, Consiliile Locale și Județene încalcă grav aceste două acte normative, dar și propria lege de funcționare și organizare, respectiv Legea administraţiei publice locale nr.215/2001. Și o vor face în continuare…
În mod evident, se crează concurență neloială între cluburile de drept public și cele de drept privat. Pentru integritatea competițiilor singura soluție este dezafilierea urgentă a cluburilor de drept public. De altfel, FIFA interzice afilierea unor astfel de structuri care nu au independență decizională și nu își desemnează organele de conducere prin alegeri libere.
Însă, cel mai mult au de pierdut sportivii profesioniști, care sunt practic deprofesionalizați prin contractul de activitate sportivă. Prin trecerea contribuțiilor de la angajator la angajat, cluburile nu mai câștigă nimic, din punct de vedere financiar, dacă încheie contract de activitate sportivă în locul contractului de muncă. În schimb, sportivul profesionist își pierde dreptul de a se adresa instanței civile și celelalte drepturi conferite de Codul Muncii. O formă de sclavagism modern. Însă, orice îngrădire a acestor drepturi atrage nulitatea contractului, indiferent de clauzele compromisorii, care trimit, de exemplu, litigiile de muncă la comisiile controlate de Adrian Stângaciu.
A simțit pe pielea lui cum se aplică justiția la FRF, acum câteva zile, un adolescent de 16 ani care a refuzat să semneze contractul propus/impus de club. Dosarul 258/CL/2017
O violare flagrantă a unui drept fundamental prevăzut de Tratatele Uniunii Europene, executată, în mod repetat, de juriștii de la Casa Fotbalului, cu toate că TAS s-a pronunțat de mai multe ori împotriva acestei practici, prevăzută în RSTJF la art.14.
Dar să sperăm că, în curând, vom rămâne fără Razvan Burleanu și Adrian Stângaciu, comisiile vor deveni independente, iar Statutul și Regulamentele FRF vor fi aliniate la standardul FIFA.