Cele două întrebări se plimbă de câțiva ani în spațiul public, fără să primească răspunsuri clare.
În ceea ce privește stadionul din Ghencea, răspunsul este foarte simplu și este format din două componente. Arena se află în administrarea unei instituții publice, Clubul Sportiv al Armatei Steaua, unitate militară. Dacă dorește să-l închirieze și în alte scopuri decât cel al propriei folosințe, conducerea clubului trebuie să redacteze un regulament general privind condițiile de utilizare de către terțe persoane, aprobat de conducerea Ministerului Apărării Naționale. Atât timp cât nu există un astfel de regulament Steaua nu poate închiria stadionul.
Chiar dacă ar exista regulamentul, FCSB tot nu ar putea să încheie un contract cu Steaua, deoarece între cele două entități există mai multe litigii pe rol, în care Steaua pretinde prejudicii importante celor de la FCSB. În aceste condiții, legal, instituția publică nu poate încheia noi contracte cu entitatea de drept privat cu care se judecă. Un caz similar este cel al Federației Române de Tenis, care nu poate fi finanțată din bani publici, chiar dacă este la rândul ei autoritate publică, prin contract de finanțare cu MTS, deoarece are un proces pe rol cu autoritatea publică centrală.
La cea de-a doua întrebare răspunsul ține de schizofrenia și foamea conducerii Federației Române de Fotbal. Statutar, inclusiv prin raportare la statutele federațiilor internaționale, cluburile de drept public nu pot fi membre ale FRF, deci nici nu pot să participe în competițiile organizate de aceasta.
Însă, de la instaurarea dictaturii burleaniste, deciziile luate de FRF sunt discreționare și nu au nicio legătură cu statutele. Fotbalul românesc s-a transformat în Daciada, cu participarea covârșitoare a cluburilor publice sau finanțate aproape exclusiv din fonduri publice. Așa cum am anticipat de la început, cluburile de drept privat au devenit specie pe cale de dispariție, mai ales în Liga 2 și Liga 3.
Așadar, dacă sunt lăsate să participe în Liga 2 nu există niciun argument valid pentru care cluburile de drept public sunt discriminate în privința promovării în Liga 1. Din moment ce au meritul sportiv de a se clasa pe loc promovabil nu poți invoca apoi organizarea juridică, pe care anterior ai aprobat-o ca fiind validă pentru participarea în competițiile fotbalistice, pentru a îngrădi un drept câștigat în favoarea unui alt competitor care nu are meritul sportiv de a promova.
În concluzie, dacă Steaua a participat în competițiile Liga 3 și Liga 2 statutar, o eventuală clasare pe primul loc trebuie să îi asigure promovarea în Liga 1 și nimeni nu poate, legal, să îi îngrădească acest drept. Pentru că vom avea un nou proces și FRF/LPF îl va pierde cu siguranță.