În ultimele zile mi-am redus semnificativ activitatea, deoarece am fost nevoit să mă documentez temeinic cu privire la abonamentul de date pe care l-am avut cu compania Orange până în luna septembrie, dar și cu privire la antecedentele acestei firme de telefonie mobilă. Expunerea care va urma constituie și o scrisoare deschisă către conducerea companiei, dar și către ceilalți abonați.
Vineri, m-am trezit cu o notificare din partea unei companii de recuperare creanțe, EOS KSI România SRL, prin care mi se impută contravaloarea taxei de abonament pe lunile octombrie și noiembrie, în baza contractului încheiat de mine cu Orange. Momentan, voi considera că rackeții nu au habar de detaliile pe care le voi prezenta în continuare, cu toate că se va vedea că cele două companii sau cel puțin unii dintre angajații acestora acționează coordonat pentru a extorca fonduri, prin intimidarea abonaților sau a foștilor abonați.
Voi relata pe scurt istoria relației mele contractuale cu Orange. În data de 15.08.2009, am încheiat contractul cu seria 15822365 la Orange Shop Piața Universității pentru un pachet de date cu o taxă lunară de 11.9 euro cu TVA inclusă, cu durata minimă de 24 de luni. Pe 7 septembrie 2011 am încheiat la Orange Shop Militari un act adițional la acest contract cu o perioadă minimă contractuală de 12 luni, care a intrat în vigoare cu următoarea perioadă de facturare, respectiv luna octombrie. Până acum nicio problemă.
În luna septembrie 2012, pe data de 11 după cum rezultă din datele din secțiunea Contul Meu de pe site-ul orange.ro, pentru că se apropia de final perioada minimă contractuală, dar și pentru că nu mai foloseam deloc serviciile de date ale companiei Orange, am mers la Orange Shop Militari pentru a afla ce trebuie să fac pentru a rezilia contractul. O domnișoară foarte amabilă m-a informat că, fie sun personal la numărul 408 la care un operator îmi va înregistra solicitarea, fie o poate face chiar ea dacă îmi achit factura restantă, ceea ce am și făcut imediat la casierie, astfel că solicitarea de reziliere a fost înregistrată în Orange Shop Militari, fapt confirmat în toate discuțiile ulterioare pe care le-am avut la numărul 408 cu operatori sau consultanți Orange. Înainte de a pleca din Orange Shop Militari (mă scuzați pentru desele repetiții dar vreau să nu existe niciun fel de confuzie) am întrebat-o pe domnișoara respectivă dacă mai trebuie să plătesc ceva și mi-a răspuns că nu, dar probabil că voi fi contactat de un reprezentant al companiei.
Iată ce prevede contractul încheiat de mine cu Orange în cazul denunțării unilaterale în timpul perioadei minime contractuale: Clientul va datora Orange România despăgubiri constând în contravaloarea abonamentului lunar (cuprinzând suma taxei lunare și a taxelor de SIM pentru cartelele active în momentul solicitării denunțării) înmulțit cu numărul de luni rămase până la expirarea perioadei menționate anterior.
Ce înseamnă asta: contractul încetează la data înregistrării solicitării de denunțare și clientul ar trebui să primească o notificare de plată, pentru perioada rămasă din perioada minimă contractată. Din punctul meu de vedere o astfel de hârtie ar fi trebuit să primesc dacă mai aveam vreo datorie către Orange. Ce au făcut angajații Orange nu este problema mea, cert e că timp de o lună și mai bine niciun reprezentant al firmei nu m-a contactat și nici nu am primit vreo notificare.
În a doua jumătate a lunii octombrie am intrat întâmplător pe site-ul orange.ro pentru a-mi reîncărca cartela pre-pay și am văzut în secțiunea Contul Meu că, pe data de 20 septembrie 2012, a fost emisă o nouă factură în baza contractului pe care îl denunțasem cu 9 zile înainte. Evident, am sunat la 408 (până reușești să iei legătura cu un operator la serviciul de date e o adevărată aventură) și am întrebat care e treaba cu factura respectivă. Operatorul mi-a confirmat că solicitarea de reziliere a contractului a fost înregistrată, dar că trebuie să mai achit și factura de pe luna septembrie, deoarece este ultima din cele 12 contractate. Am spus OK, dacă într-adevăr așa este o voi achita zile următoare, ceea ce am făcut pe data de 24 octombrie.
Măgăria mare începe d-abia acum. Sunt contactat telefonic de un reprezentat Orange care îmi propune să renunț la rezilierea contractului în schimbul unei oferte de nerefuzat: trafic dublu la ceva mai mult de o treime din vechea taxă (20 RON față de 52RON cât am platit în cele 12 luni contractuale). Îi explic omului că nu mai folosesc serviciile de date pentru că nu mai am nevoie și că oricât de tentantă ar fi oferta nu am de ce să păstrez un abonament, doar pentru a fi abonat Orange. Dar tot nu scap de individ. Acesta insistă și mă întreabă dacă nu cunosc pe cineva care ar dori să preia abonamentul meu în aceleași condiții avantajoase la care îi răspund negativ și până la urmă îl ușuiesc pentru ca aveam o grămadă de treabă și continuarea discuției nu avea niciun rost, deoarece se purta pe marginea prelungirii unui contract denunțat unilateral și încheiat de drept în data de 11 septembrie, adică cu aproape două luni în urmă.
Scopul real al acestor șicane avea să devină evident vineri, 7 decembrie 2012, când o terță persoană (EOS KSI SRL) m-a somat să plătesc contravaloarea a două taxe, pentru lunile octombrie și noiembrie, în 48 de ore, la casieriile Orange, altfel voi fi acționat în instanțe unde se pot pretinte cheltuieli suplimentare. În acest moment, aș fi putut să fac o mică observație, cu privire la o anumită mărime pe care o pot lua rackeții în cavitatea bucală, dar nu o fac.
În primul rând, indiferent de ceea ce pretinde EOS KSI S.R.L., pentru că îmi folosește datele personale, fără acordul meu explicit și prealabil, se constituie în faptă penală. Simplul fapt că se află doar în complicitate cu Orange România nu o scutește de responsabilitate.
Poate că mulți dintre abonații Orange nu înțeleg încă despre ce miză este vorba și nu văd unde se află problema, dar în rândurile următoare voi explica succint schema Orange.
După trei ani în care am fost client fidel, calitate pentru care firma a decis să îmi facă o oferta de nerefuzat, dar categoric refuzată, am fost trecut brusc pe lista rău-platnicilor pentru că nu am acceptat prelungirea contractului. Evident, asta în viziunea țăranilor agricultori angajați pe post de operatori sau consultanți la o companie de telefonie mobilă.
Concret, EOS KSI România pretinde că a fost împuternicită de Orange România să declanșeze procedura de recuperare a presupusului debit pe care l-aș avea către compania Maro.
Nu vreau să lungesc prea mult expozeul, astfel că voi spune direct ceea ce urmăresc capitaliștii cu sapa în mână. Prin intimidare, încearcă să mă determine să achit contravaloarea a încă două taxe, astfel încât să aibă un temei pentru prelungirea cu în 12 luni a contractului denunțat unilateral în septembrie. Miza nu e reprezentată de cei 109 RON din notificarea primită vineri, ci cei aproximativ 700 RON ce vor apare ca debit la următoarea notificare.
Din discuțiile purtate telefonic atât cu operatiri de la EOS KSi, cât și de la Orange, în seara zilei de vineri, rezultă clar că sputele cred că au dat de un fraier pe care îl pot face din vorbe și nu au fost departe de adevăr dacă nu ar fi comis o greșeală flagrantă: dacă EOS KSI ar fi preluat într-adevăr o creanță de la Orange nu m-ar fi somat să o achit pretinsa datorie la casieriile Orange în terme de 48 de ore, ci ar fi solicitat virarea banilor în conturile sale. Dacă aș face prostia, din comoditate, să achit contravaloarea unor facturi emise fără nicio bază contractuală, ar însemna că am acceptat prelungirea contractului cu încă 12 luni, ceea ce e evident o aberație.
Repet, dacă angajații Orange au fracturi grave de logică, coloană vertebrală, morală și chiar de legalitate, nu e problema mea. Din punctul meu de vedere, contractul pe care l-am avut cu Orange l-am denunțat unilateral pe data de 11 septembrie 2012 (nine eleven, o dată greu de ignorat).
Ceea ce a urmat e o poveste inventată de angajații Orange, aproape sigur, în complicitate cu cei ai EOS KSI. Nu e de ignorat faptul că sediile celor două firme sunt despărțite doar de strada pe care se află (Orange – Dimitrie Pompei 9-9A / EOS KSI – Dimitrie Pompei 10A), angajații lor având posibilitatea să discute probleme corporatiste și de strategie comună în pauza de masă.
Această scrisoare deschisă este adresată tuturor celor care ocupă poziții de conducere în compania Orange România și au responsabilitate în privința politicii corporației. Voi încerca să trimit prin mail acest text la toate adresele cu domeniu orange.ro, pentru a fi sigur că va ajunge la cine trebuie.
Din partea companiei Orange aștept doar răspunsul corect trimis printr-o scrisoare recomandată în termen de o săptămână de la publicarea prezentului material, care trebuie să conțină următoarele elemente:
1. Scuzele de rigoare ale companiei pentru disconfortul creat mie și familiei mele.
2. Recunoașterea greșelii umane comise și sancționarea vinovatului.
3. Precizarea în clar a faptului că nu am nicio datorie către compania Orange, deoarece am achitat toate cele 12 rate contractuale stabilite prin actul adițional semnat în data 7 septembrie 2011.
Dacă conducerea companiei nu se conformează și nu face acest minim gest, voi considera fără tăgadă că ceea ce s-a întâmplat în ultimele trei luni reprezintă în fapt politica companiei și nu o greșeală personală a unui angajat și voi acționa pe toate căile legale pentru a o denunța și nu voi ezita să îmi mobilizez toate resursele în acest sens, atât în penal, cât și în civil. Aceasta nu reprezintă o amenințare, ci singura cale de atac ce îmi rămâne la dispoziție împotriva politicii neloiale a companiei, ce transcede limitelor legalității.
PS. Evident, anumite aspecte nu le-am precizat în materialul de față deoarece nu sunt obligat să le dau idei țăranilor săpăligari…