Liga 4 stă să înceapă, teoretic peste o săptămână va fi programată prima etapă, dar încă nu s-au terminat înscrierile, evident componența seriilor și țintarul sunt necunoscute, dar conducerea AMFB se ține de glume regulamentare, din dorința declarată de a crește nivelul competiției. Drumul spre faliment este pavat mai mereu cu intenții bune și decizii tâmpite.
În loc să își facă propria analiză și să o prezinte public, Comitetul Executiv invocă o analiză fictivă a cluburilor din Liga 4 (care oare sunt acestea, deoarece numele lor nu este precizat) pentru a aduce cel puțin două modificări importante Regulamentului privind sistemul competițional al sezonului care bate la ușă.
Prima se referă practic la revenirea la sistemul valoric de împărțire a echipelor în serii, iar cea de-a doua la introducerea obligativității utilizării a doi jucători U19 pe toată durata jocului. De asemenea, alte două prevederi, mai vechi, sunt de-a dreptul distractive deoarece sunt formulate evaziv și nu au fost niciodată aplicate în întregime.
Cam acesta este tot regulamentul, deoarece restul problemelor se rezolvă conform ROAF.
Să le luăm pe rând. Articolul 1 Sistem de participare cu 5 subpuncte. După cum spuneam în motivație se vorbește foarte frumos de asigurarea unor condiții de pregătire superioare, de creșterea competitivității, bla-bla-bla.
Numai că un sistem cu două serii din start presupune o competiție diluată valoric, chiar dacă într-una le înghesuim pe cele mai bune. Singura justificare reală pentru acest sistem este aceea că trebuie încasate taxe corespunzătoare Ligii a 4-a de la echipe de Liga 5.
Practic, în acest moment, nu sunt 18 echipe cu toate formalitățile îndeplinite cu toate că termenul limită de înscriere a fost demult depășit, iar în cel mai bun caz vom avea în acest an maximum 22-24 de echipe, ceea ce conduce la serii de cel mult 12 echipe. Super tare competiția cu doar 20-22 de meciuri pe sezon.
Faptul că vor fi selectate cele mai bune echipe în funcție de un raport puncte / meciuri din sezonul trecut nu garantează că situația va fi reală. La acest nivel, lucrurile se schimbă de la o zi la alta în privința lotului și a resurselor, ce să mai vorbim după o vară fierbinte.
O formație „nou venită”, dacă are gânduri serioase, se poate încadra valoric foarte bine în primele 6 echipe din Seria I, însă va fi înscrisă în seria II. Și s-a cam terminat raționamentul.
Ultimul subpunct al articolului 1 pune bomboana pe colivă. Propunere a fost făcută cu țintă clară de cluburile care au activitate și la nivel de juniori pentru slăbirea adversarilor care nu au astfel de preocupări. În principiu sună bine, mai ales propagandistic, să promovăm copiii, să le dăm șansa să joace, dar realitatea e nu numai tristă, dar și hidoasă.
Cluburile care au activitate de juniori, îi folosesc oricum pe cei buni și la Liga 4. Cele care nu au, ar trebui să împrumute vreo patru juniori (doi pe teren, doi pe bancă). În regulă, sună bine, dar de unde iei juniori și ce fel de juniori poți să legitimezi, într-un timp foarte scurt? Păi doar p-ăia de care nu au nevoie alții. Deci niște juniori pe care nici cluburile care i-au pregătit nu pun bază. Deci, scoți din echipă doi jucători de bază pentru a planta două jaloane în gazon și astfel creștem nivelul competiției. Logică beton!
Propunerea a fost gândită din start ca o perversitate și n-are nici cea mai vagă urmă de fair-play. Faptul că AMFB a înghițit gălușca nu ne miră, pentru că pe hârtie arată bine, dar pe teren va fi cu totul altă poveste.
Ce te faci însă la baraj, unde nu se cere picior de junior? Schimbi sistemul într-o săptămână? Nu prea cred.
Însă, primul rezultat concret va fi acela că cel puțin o echipă competitivă nu se va mai înscrie la startul Ligii 4. Am rezolvat-o și p-asta!
La articolul 2, subpunctul 2, nimic nou sub soare. După un play-off epuizant cu meciuri la 3 zile, dispui de o pauză de o săptămână pentru refacere și te iau țărănușii de proaspăt, dar tu nu poți sta în ghete, cum s-a cam întâmplat la ultimele trei baraje. Deci, pa promovare!
Revenind la articolul 1, la subpunctul patru sunt prevăzuți agenți de pază și forțe de ordine. OK, ce și cum, unde, cum, câți? Pauză. Aduc doi aurolaci, pun veste galbene pe ei și am agenți de pază? Dacă am d-ăștia, îmi trebuie și un pluton de mascați? O formulare aruncată fix la întâmplare, fără niciun efect real.
La fel cum se întâmplă cu asistența medicală. Două mașini inscripționate cu cruce roșie și dotate cu trusă de prim ajutor. Le-a văzut cineva până acum în ultimul cincinal? Eu, nu!
Doar se trec în raport două nume de autoturisme și atât. Să fim serioși, dacă se întâmplă ceva mai grav, tot la 112 se sună, pentru că așa e normal. Ce, te apuci să cari un jucător lovit la cap cu o mașină fără targă? Nu cred. Precizări inutile, doar să dea bine pe hârtie.
În concluzie, Comitetul Executiv ar proceda mai corect dacă și-ar face propria analiză, cu argumente reale, nu propagandistice.
De exemplu, dacă se dorea într-adevăr să se acorde mai multă atenție juniorilor, atunci să se pună un alt tip de condiție: cluburile care doresc să se înscrie în Liga 4 trebuie să aibă cel puțin și o grupă de copii sau juniori înscrisă în competițiile AMFB. Parcă sună și arată altfel. Evident, condiție pentru următorul sezon, nu pentru cel care stă să înceapă, deoarece e clar că juniori nu cresc în copaci ca să-i culegi toamna.
Iată textul Regulamentului publicat pe site-ul AMFB
REGULAMENT
privind sistemului competițional LIGA a – IV – a
Urmare a analizei efectuate de reprezentanții formațiilor din Liga a–IV–a, privind nivelul scăzut al performanțelor echipelor participante la campionatul municipal, cât și slaba reprezentare a fotbalului bucureștean în jocurile de baraj pentru promovarea în Liga a–III–a, s-au avansat o serie de sugestii privind modificarea sistemului competițional, care în esență presupun constituirea unei serii cu echipe puternice care să asigure un nivel competițional superior (Seria I–a) și a unei a doua serii (Seria a–II-a), cuprinzând restul formațiilor, dar care să beneficieze de același număr de echipe care să participe la Turneul Play–Off, care finalizează desfășurarea campionatului.
Acest lucru poate determina creșterea calității disputei sportive, existând o serie valorică care să dispună de condiții superioare de pregătire și concurs, asigurând totodată posibilitatea ca și echipele situate în cadrul seriei a–II–a să beneficieze de șanse egale privind dreptul de a promova în eșaloanele superioare. Se presupune că echipele din cadrul primei serii vor disputa partide mult mai echilibrate, factorul tactic și fizic căpătând valențe superioare și că prin acest sistem nivelul valoric al competiției poate crea premisa unui sistem competitiv la nivel superior.
S-au aprobat următoarele modificări ale sistemului competițional:
1. SISTEM DE PARTICIPARE
1.1. Menținerea sistemului cu două serii;
1.2. Repartizarea în Seria I–a a primelor 14 formații din clasamentul ediției precedente, stabilite prin coeficientul determinat de raportul număr de puncte acumulate și număr de partide disputate, plus echipele retrogradate din Liga a-III-a.
1.3. Seria a–II–a va cuprinde restul formațiilor înscrise în campionatul municipal, inclusiv formațiile nou venite;
1.4. Echipele care participă în ediția de campionat 2014/2015, sunt obligate să asigure pe toată durata jocului ordinea și siguranța la stadion, cu agenți de paza și forțe de ordine.
1.5. Echipele care participă în ediția de campionat 2014/2015 trebuie să aibă în teren minim 2(doi) jucători U19 pe toată durata jocului.
2. PROGRAM DE DESFĂȘURARE A ACTIVITĂȚII COMPETIȚIONALE
2.1. Etapele vor fi programate în cursul săptămânii, de regulă vinerea. Datele de disputare a jocurilor precum și orele de disputare ale acestora vor fi cele menționate de fiecare echipă în fișa de înscriere care se depune în mod obligatoriu la începutul fiecarui campionat și de care se va ține seama la programarea jocurilor pe parcursul campionatului. Schimbarea programării jocului se poate face numai în conformitate cu prevederile R.O.A.F.
2.2. Returul se va finaliza, cuprinzând și jocurile din Play–Off cu minimum 7 zile calendaristice înainte de primul joc de baraj pentru promovarea în Liga a-III-a ;
2.3. Se va evita, pe cât posibil, programarea de jocuri în etape intermediare.
2.4. Jocurile Ligii a–IV–a vor fi programate în etape curente în zilele de vineri, iar cele intermediare în zilele de marți. Directia de competitii – Compartimentul seniori își rezerva dreptul de a efectua programări de jocuri și în alte zile decât cele precizate mai sus, în situații bine justificate;
3. SISTEMUL DE JOC
3.1. În cadrul campionatului de Liga a-IV-a seniori, se vor aplica prevederile R.O.A.F. cu privire la sistemul de joc stabilit de F.R.F.
4. ECHIPAMENTUL DE JOC
4.1. În vederea disputării unui joc oficial în cadrul competițiilor organizate de A.M.F. Bucuresti, echipele considerate ca fiind gazdă sunt obligate să prezinte la teren echipamentul de joc și echipamentul de rezervă, pentru cazul în care se constată necesitatea schimbării echipamentului.
4.2. Obligativitatea schimbării echipamentului cade în sarcina echipei gazdă.
5. ASISTENȚA MEDICALĂ
5.1. Conform prevederilor R.O.A.F., pentru disputarea unui joc oficial, echipa organizatoare este obligată să prezinte la teren 2 autosanitare sau 2 autoturisme inscripționate cu cruce roșie pe fond alb, dotate cu trusă medicală pentru acordarea primului-ajutor.
Numerele de înmatriculare ale acestor mijloace de transport vor fi înscrise în raportul de arbitraj.
Aceste mijloace de transport trebuie să stea la dispoziție în incinta sau în imediata apropiere a terenului, pe toată durata jocului.
5.2. A.M.F. București nu își asumă nicio răspundere în caz de accidentare a jucătorilor la antrenamente sau în timpul jocurilor amicale sau oficiale, conform prevederilor R.O.A.F.
6. DISPOZIȚII FINALE
6.1. Prezentul Regulament a fost aprobat în ședința Comitetului Executiv din data de ………………… și intră în vigoare începând cu prima ediție de campionat.