În prima parte (Judecătorul Făget împarte dreptatea după pilda Regelui Solomon!) am arătat cadrul lax în care faraonul a încadrat speța, pentru a emite motivarea deciziei. Astfel, mă văd nevoit să stabilesc, mai întâi, coordonatele cât exacte ale situației de fapt și de drept.
În primul rând cadrul procesual trebuie să se limiteze la obiectul și la data cererii de anulare. Astfel, faraonul nu putea da mai mult și nici mai puțin decât s-a cerut, iar situația de fapt și de drept analizată trebuia să se limiteze la data de 17.05.2018.
Totuși, trebuie să recunoaștem și un merit al acestei decizii. Într-adevăr, marca de notorietate este o marcă verbală neînregistrată (în cazul de față Fotbal Club Rapid București, nu doar Rapid sau Rapid București, cum eronat reține instanța), care în anul 2001 aparținea, fără dubiu, UFC Rapid. Notorietatea a fost obținută datorită participării în competițiile de seniori și a performanțelor obținute în Divizia A/Liga1, precum și în competițiile europene, respectiv activității sportive de performanță. Un al doilea aspect relevant este acela că marca verbală de notorietate, nu este legată de celelalte mărci/embleme/sigle figurative. Acestea doar împrumută notorietate, temporar (cât timp sunt utilizate în activitatea sportivă), de la marca verbală notorie. Cred că, până în acest punct, toată lumea este de acord, inclusiv faraonul Făget (cel puțin așa reiese din motivare).
Avem deja câțiva termeni care trebuie lămuriți, conform definițiilor prevăzute de lege:
- marcă notorie – marcă larg cunoscută în România în cadrul segmentului de public vizat pentru produsele sau serviciile cărora aceasta se aplică, fără a fi necesară înregistrarea sau utilizarea mărcii în România pentru a fi opusă;
- activitate sportivă – complex de acțiuni care au ca scop comun îndeplinirea unor obiective cu caracter sportiv. Categoriile de acțiuni care constituie activitatea sportivă sunt: acțiunile de pregătire sportivă, competițiile sportive și alte acțiuni sportive, denumite împreună acțiuni sportive;
- competiție sportivă – acțiune sportivă organizată de structuri sportive și/sau de alte entități competente, în baza unui regulament, care are ca obiective ameliorarea rezultatelor sportive, realizarea de recorduri și/sau obținerea victoriei;
- alte acțiuni sportive – acțiuni care prezintă interes pentru activitatea sportivă, altele decât competițiile sportive și cele de pregătire sportivă, desfășurate în țară sau în străinătate, cum ar fi: congrese, conferințe, simpozioane, seminarii, colocvii ori alte reuniuni, întâlniri de lucru, schimburi de experiență, gale, expoziții, cursuri și stagii de practică și specializare sau perfecționare și altele asemenea, precum și acțiuni de cercetare, documentare, informare, promovare, consultanță și altele asemenea;
Cluburile sportive și sportivii au activitate proprie distinctă și palmares propriu. Relația dintre cluburile sportive și sportivi este stabilită printr-un contract de activitate sportivă și/sau legitimare. Durata acestei relații este limitată la durata contractului și/sau legitimării.
Palmaresul sportiv nu este definit de lege, dar poate fi considerat ca fiind ansamblul rezultatelor obținute în competițiile sportive. Definiția din DEX este un pic mai restrictivă, în sensul că reprezintă totalitatea succeselor și victoriilor obținute într-un anumit domeniu.
În cadrul unui club pot activa, ca subunități, una sau mai multe secții pe ramura de sport, iar în cadrul unei secții pot activa mai multe echipe pe grupe de vârstă (seniori, juniori, copii) sau de sex (masculin, feminin, mixte).
Palmaresul unui club poate fi scindat doar prin divizare. Separarea unei secții pe ramura de sport sau separarea activității pe grupe de vârstă de sport, cu condiția dobândirii identității sportive proprii, precizarea continuității și dispariția vechii forme de organizare. Dacă în cadrul clubului va funcționa în continuare vechea structură, divizarea nu a fost realizată și palmaresul va rămâne în continuare la cel care l-a obținut. Divizarea pentru a opera trebuie să fie efectivă și să aibă un caracter definitiv și irevocabil. Precum, o hotărâre judecătorească.
Notorietatea mărcii unui club sportiv este creată și este strâns legată de activitatea sportivă și de palmares.
În motivare faraonul face câteva precizări importante, în acord cu definițiile de mai sus.
“Notorietatea echipei și a denumirii tradiționale sub care a activat, Rapid București, se naște, dacă nu mai devreme, cel mai târziu în decursul anilor 1960 – 1970, când este câștigat și primul trofeu în campionatul național, mai multe Cupe ale României și când o parte dintre jucătorii echipei evoluează pentru selecționata națională. […]
Aceste scurte precizări sunt făcute pentru a sublinia că există, într-adevăr, o marcă notorie Rapid București -notorietate ce nu necesită a fi dovedită, întrucât ea însăși este un fapt notoriu, necontestat şi care nu are nevoie de alte dovezi suplimentare -însă, această notorietate privește o marcă verbală „Rapid București” sau, simplu „Rapid” […]
În plus, ceea ce este incontestabil notoriu este elementul verbal Rapid București, iar nu o anume variațiune grafică sub care era sau este prezentat acest element verbal, fie că vorbim despre emblema ulterior înregistrată și utilizată de către pârâte ca marcă, ce face obiectul prezentei cauze, fie că vorbim despre alte numeroase forme grafice care au pus de-a lungul timpului în valoare marca verbală notorie Rapid București”
Așadar, notorietatea mărcii verbale Rapid București s-a născut datorită activității sportive și palmaresului Asociației Sportive Rapid București din subordinea Ministerului Tineretului și Sportului, care o deținea la începutul anilor 90, mai precis 1991, când activitatea secției de fotbal este separată de cea a clubului și este înființată UFC Rapid.
Conform art.29 din Statutul aprobat de Judecătoria Sectorului 1, odată cu acordarea personalității juridice, UFC Rapid este “continuatoarea de plin drept a Secției de fotbal din cadrul Asociației Sportive Rapid București din subordinea Ministerului Sportului și Tineretului”. Mai mult, în procesul verbal de constituire (actul constitutiv), se precizează că din momentul adoptării statutului, vechea organizare nu mai există. Cu alte cuvinte, din acel moment, UFC Rapid deține palmaresul și marca notorie Fotbal Club Rapid București. Nimeni nu a contestat și nimeni nu contestă acest fapt. Așa cum nimeni nu contestă că CS Rapid București (fostă Asociația Sportivă Rapid București) deține marca notorie Clubul Sportiv Rapid București pentru celelalte discipline sportive rămase în cadrul clubului după divizare.
Trebuie subliniat faptul că Fotbal Club Rapid București și Clubul Sportiv Rapid București sunt mărci verbale de notorietate neînregistrate distincte. Rapid București sau simplu Rapid nu pot fi considerate mărci notorii pentru că nu delimitează clar domeniul căruia i se aplică (conform definiției). Când spunem Rapid, la modul general, putem să înțelegem că e vorba de tren, de un serviciu de curierat, de sport sau de fotbal. Așadar, pentru a nu se crea confuzie, mărcile de notorietate sunt Fotbal Club Rapid București și Clubul Sportiv Rapid București.
Același procedeu este utilizat și în anul 2001, când are loc divizarea UFC Rapid, din care rezultă “UFC Rapid 1” și „UFC Rapid 2”. Intenția este ca prima să continue activitatea de juniori, iar cea de-a doua pe cea de performanță, de seniori. Evident, erau necesare două persoane juridice distincte, astfel că a fost înregistrată Asociația Fotbal Club Rapid București (AFC Rapid).
Conform art.1 din Statut, AFC Rapid (UFC Rapid 2) este continuatoarea activității fotbalistice de performanță a UFC Rapid, bucurându-se de toate drepturile conferite de Statutul și Regulamentele FRF.
Așadar, AFC Rapid este, din acel moment, deținătoarea palmaresului și a mărcii de notorietate, având în vedere că notorietatea a fost dobândită, așa cum s-a stabilit deja, datorită performanțelor.
În ambele momente, 1991 și 2001, este precizată cât se poate de clar continuitatea neîntreruptă, ceea ce demonstrează faptul că AFC Rapid nu este doar deținătoarea palmaresului și a mărcii de notorietate, cel puțin, de la înființarea Asociației Sportive Rapid București și până în prezent, ci și cea care a creat notorietatea mărcii Fotbal Club Rapid București.
Acest aspect este extrem de important deoarece cel care deține marca verbală notorie, chiar dacă nu este înregistrată și chiar dacă nu o utilizează, are dreptul să anuleze în instanță orice marcă verbală, figurativă sau combinată care conține marca verbală notorie.
Însă, din acest moment, cel al divizării din 2001, faraonul Făget nu mai ține cont de probele din dosar, de situația de fapt și de drept. Nici măcar de propriul raționament enunțat anterior. Fundamentul fanteziilor sale este compus doar din intenții, presupuneri și afirmații false sau irelevante.
Aceste aspecte le vom analiza în partea a treia, deoarece faraonul nu mai blufează și taie cu sabia absurdului copilul viu în două.