Guvernul a prezentat, în urmă cu o lună și jumătate, un document intitulat pompos „Planul Național de Investiții Strategice și crearea de locuri de muncă“, dar la baza căruia stă gândirea specifică șobolanului de ghenă. Totuși, unul dintre proiecte atrage atenția în mod special: Autostrada de Centura Sud.
De altfel, Victor Ponta s-a deplasat la Domnești, cu televiziunile după el, pentru a anunța poporul că lucrările la Șoseaua de Centură vor fi sistate, urmând să fie demarate procedurile pentru atribuirea lucrărilor la Autostrada de Centură Sud. Primul ministru a strecurat și o minciună, în sensul că a anunțat că statul român nu va scoate niciun ban din buzunar, deoarece realizarea obiectivul se va face prin concesiune.
Când vorbim de o astfel de lucrare, vorbim de exproprieri, iar acestea nu vor fi făcute de consorțiul care va câștiga licitația, ci de statul român.
Până aici nu e nicio problemă. O rută ocolitoare a Bucureștilor capabilă să preia traficul din sud, mai ales cel de mare tonaj, este absolut necesară. Numai că ruta aleasă, de aproximativ 48 de kilometri, trece cam prin aceleași localități ilfovene ca și Șoseaua de Centură și drumul 401A, fiefuri de peste 70% ale USL.
Apoi, se ridică problema aspectului practic. Câți șoferi vor alege autostrada, să aștepte la barieră pentru a plăti un euro și ceva, când șoseaua e moca la câțiva kilometri depărtare sau dacă vorbim de autoturisme, Bucureștii sunt numai buni de traversat de la vest la est?
Ponta vorbește întruna de Regionalizare, dar degeaba stă toată ziua cu dânsa-n gură. Proiectul Autostrăzii de Centură Sud dovedește că nu are capacitatea de gândire necesară dezvoltării regionale în viziune europeană. La realizarea unui proiect de mare anvergură trebuie avute în vedere și cele care vor urma. O autostradă nu e doar o rută care unește două puncte geografice, ci mai ales un pol pentru crearea altor oportunități.
Evident, pe traseul ales de guvern vor fi supuse exproprierii terenuri intravilane, deoarece ilfovenii au avut grijă să nu lase nimic în extravilan, astfel că valoarea compensaților va rivaliza cu valoarea lucrărilor de construcție. Normal că acesta e și planul. Să mai bage niște bani în buzunarele șmecherilor.
Am stat câteva zile pe hartă și am desenat o variantă fără să am pretenții de specialist, bazându-mă doar pe logică. Am avut în vedere ca traseul să străbată aproape doar teren agricol, în zone defavorizate, să scurteze distanțele Pitești – Giurgiu, Pitești – Oltenița, Constanța – Alexandria și să creeze premise pentru construirea unei autostrăzi București – Slatina, acces direct către Portul București (dacă se va finaliza vreodată canalul).
Punctul de intersecție cu A1 în zona Vânători, punctul cel mai sudic între Adunații Copăceni și Călugăreni, iar cel de intersecție cu A2 în zona Lehliu. Între cele două puncte de intersecție, ca și în varianta guvernului, distanța parcursă va fi de aproximativ 120 de kilometri. Avantajele sunt multiple. Exproprierile se vor face mult mai ușor, la prețuri mult mai mici (cam 7.000-10.000 de lei hectarul), lucrările vor avansa mult mai repede în zone slab populate, materie primă și forță de muncă mult mai ieftine. Nu în ultimul rând, adăugarea la lungimea totală a autostrăzilor din România a 120 de kilometri în loc de 48. În plus, porțiunile de autostradă (A1 – București/Alexandria, București/Alexandria – București/Giurgiu, București/Giurgiu – București/Oltenița, București/Oltenița – A2) vor putea fi date în folosință pe rând, imediat după finalizarea și recepția lucrărilor.
Alte avantaje imediate ar fi mutarea focarului de noxe ceva mai departe de București, posibilitatea dezvoltării unui complex de servicii specifice (benzinării, moteluri, parcări pentru TIR-uri, etc) și nu în ultimul rând mutarea curvelor, nu a celor politice, ceva mai departe de oraș. Chiar aș fi de acord cu instituirea unui statut special autostrăzii în privința practicării legale a prostituției, sub control medical, instituțional și fiscal. Ceea ce ar reprezenta un zăcământ mai mare de aur pentru România decât Roșia Montană, alt proiect care merită atenția noastră, deoarece este și acesta purtător de șpagă grea.
Nu ne facem iluzii. Guvernul va construi pe unde dorește autostrada, iar orașul va fi în continuare sub asediu. Peste 10 ani va veni alt guvern care va realiza și o variantă similară cu cea prezentată de mine. Regionalizarea se va face cu curul, Bucureștii vor fi în continuare vacă de muls pentru toți nehaliții, în loc să fie vector de dezvoltare pentru tot sudul țării.